Pengenalan
Dari segi struktur frasa, kesalahan yang sering dilakukan
oleh pengguna BM ialah melanggar hukum D-M (Diterangkan-Menerangkan). Hukum ini
menetapkan bahawa dalam pembinaan sesuatu frasa, perkara yang diterangkan mesti
berada pada posisi hadapan perkara yang menerangkan.
Dari segi struktur ayat pula, kesalahan yang sering dilakukan adalah dalam
penggunaan ayat pasif berpelaku, penstrukturan ayat yang mengandungi kata kerja
transitif dan kata kerja tak transitif, khususnya bagi yang berpelengkap kata
preposisi. Struktur ayat yang panjang, sehingga menyukarkan pembacaan dan
pemahaman, juga antara kelemahan yang sering dilakukan.
Kesalahan Struktur Frasa
Lain-lain
Perkara dan Pertama Kali
Struktur yang gramatis ialah “perkara-perkara lain“
bukannya “lain-lain perkara“. “Pertama kali“ tidak gramatis. Yang gramatis
ialah “kali pertama“.
Kesalahan Struktur Ayat
Penggunaan Ayat Pasif Berpelaku
Terdapat satu kategori ayat pasif yang dikenali sebagai
ayat pasif berpelaku. Ia dinamai sedemikian kerana ayat pasif jenis ini
mengandungi pelaku. Walau bagaimanapun, pelaku untuk ayat pasif terhad pada
ganti nama diri pertama dan ganti nama diri kedua sahaja. Kesalahan yang sering
dilakukan ialah menggunakan ayat pasif ini untuk pelaku yang bukan ganti nama
pertama atau ganti nama diri kedua. Oleh itu, (1a-c) dikira gramatis tetapi (2a-c)
dianggap tidak gramatis.
(1) a. Saya baca buku itu.
b. Kamu baca
buku itu.
c. Kita baca
buku itu.
(2) a. *Dia baca buku itu.
b. *Mereka
baca buku itu.
c. *Sarah baca
buku itu.
Kesalahan kedua berkaitan penggunaan ayat pasif berpelaku
ini adalah dari segi posisi kata bantu aspek dan kata bantu ragam. Rumus
menyatakan bahawa frasa nama pelaku dengan kata kerja tidak boleh dipisahkan
oleh sebarang unsur, termasuk kata bantu aspek dan kata bantu ragam. Ayat
dikira tidak gramatis jika terdapat kata bantu yang mengisi posisi antara frasa
nama pelaku dengan kata kerja. Oleh itu, (3a-c) adalah gramatis manakala (4a-c)
adalah sebaliknya.
(3) a. Hendak saya baca buku itu.
b. Akan kamu
lihat kebaikannya.
c. Belum kita
bincangkan cadangan itu.
(4) a. *Saya hendak baca buku itu.
b. *Kamu akan
lihat kebaikannya.
c. *Kita belum
bincangkan cadangan itu.
Mesti Menceritakan Kebaikannya
Struktur
ayat yang mengandungi kata kerja transitif ialah SKO (Subjek + Kata Kerja +
Objek). Objek ayat mesti terdiri daripada frasa nama. Dengan kata lain, kata
kerja transitif mesti diikuti terus oleh frasa nama. (5a-c) ialah contoh ayat
yang berstruktur sebegini.
(5)
a. Kita mesti menceritakan kebaikan kawan kita.
b. Ahli-ahli parlimen membahaskan usul
tersebut.
c. Para penyelidik itu membentangkan hasil
kajian mereka.
Dalam
(5a-c), kata kerja transitif “menceritakan”, “membahaskan” dan “membentangkan” masing-masing diikuti terus
oleh objek, iaitu frasa nama “kebaikan kawan kita”, “usul tersebut” dan “hasil
kajian mereka”. Oleh itu, (5a-c) adalah gramatis.
Jika
struktur ini tidak dipatuhi, ayat (6a-c) yang dijana tidak gramatis.
(6)
a. *Kita mesti menceritakan tentang kebaikan kawan kita.
b. *Ahli-ahli parlimen membahaskan tentang
usul tersebut.
c. *Para penyelidik itu membentangkan tentang
hasil kajian mereka.
Kehadiran
kata praposisi “tentang” telah mengubah struktur ayat (6a-c) daripada SKO
menjadi SKP. Keadaan ini menyebabkan ayat-ayat tersebut tidak gramatis.
Mesti Pergi ke Sekolah
Bagi
sebahagian besar ayat yang mengandungi kata kerja tak transitif berpelengkap,
strukturnya ialah SKP (Subjek + Kata Kerja + Praposisi). Dengan kata lain, kata
kerja tak transitif tersebut mesti diikuti terus oleh kata praposisi. (7) ialah
contoh ayat yang berstruktur sebegini.
(7)
Sarah pergi ke sekolah.
Jika
struktur ini tidak dipatuhi, ayat (7’) yang dijana tidak gramatis.
(7’)
*Sarah pergi sekolah.
Ketidakhadiran
kata praposisi “ke” telah mengubah struktur ayat (7) daripada SKP menjadi SKO.
Keadaan ini menyebabkan ayat (7’) tidak gramatis.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan