Rabu, 1 April 2020

Ciri-ciri ayat yang baik dan berkesan


Objektif Topik

ü  memahami enam ciri ayat yang baik dan berkesan (pengetahuan, pemahaman)
ü  membina ayat yang baik dan berkesan (aplikasi)

Ciri-ciri ayat yang baik

Pandangan Gory Keraf (1980) dalam buku “Warna dan Suasana Perancangan Bahasa Melayu di Malaysia” oleh Awang Sariyan (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000), ada enam cir ayat yang baik, iaitu:

1.      Fokus (satu idea)
2.      Jitu
3.      Logik
4.      Bervariasi
5.      Sejajar
6.      Berpenekanan  

Nota: Ciri yang akan dibincangkan dalam nota ini empat sahaja (fokus,  logik, bervariasi dan sejajar). Ciri “jitu” tidak dibincangkan kerana ia berkaitan dengan ketepatan tatabahasa yang ada dibincangkan dalam nota bertajuk “Kesalahan Umum Tatabahasa”. Ciri “berpenekanan” tidak dibincangkan kerana ia bukanlah masalah besar dalam kursus ini.

1. Fokus (satu idea)

Satu ayat mengandungi satu idea sahaja. Ciri ini dapat memastikan ayat yang dibina tidak berjela-jela (terlalu panjang) sehingga boleh menjejaskan pemahaman pembaca.

Panduan: Sesuatu ayat seharusnya boleh habis dibaca dalam satu nafas sahaja.
                Sesuatu ayat seharusnya boleh difahami dengan sekali bacaan sahaja.

Contoh ayat yang tidak fokus (mengandungi dua idea):

“Pengaruh Barat yang kuat ialah sebab utama berlakunya
pencemaran budaya dan seterusnya hal ini  akan meracuni
jiwa anak-anak muda yang tidak dapat memahami dan
menghayati erti kemerdekaan negara ini yang sebenarnya.”

Yang betul (jadikan 2 ayat):

“Pengaruh Barat yang kuat ialah sebab utama berlakunya
pencemaran budaya. Seterusnya, hal ini  akan meracuni
jiwa anak-anak muda yang tidak dapat memahami dan
menghayati erti kemerdekaan negara ini.”

2.  Jitu

Ciri ini berkaitan penggunaan bahasa yang menepati rumus tatabahasa atau penerimaan/kebiasaan penggunaan umum (lihat nota “Kesalahan Umum Penggunaan Perkataan”, “Kesalahan Umum Struktur”, “Kesalahan Umum Imbuhan” dan “Kesalahan Umum Ejaan”).

3. Logik

Penghujahan yang baik ialah yang dapat diterima akal yang sihat, bernas dan berpada.

Contoh hujah kurang bernas (dangkal):

“Kita mesti menjaga kebersihan negara ini supaya imej kita
dipandang tinggi oleh negara luar, khususnya negara-negara barat.”

Hujah ini dianggap dangkal/cetek kerana “supaya imej dipandang tinggi” bukanlah tujuan yang utama dan penting “kita menjaga kebersihan negara”, apa lagi jika orang luar itu ialah “negara-negara barat” (bekas penjajah kita).

Hujah bernas:

“Kita mesti menjaga kebersihan negara ini supaya rakyat
dapat hidup dalam suasana sihat dan ceria.”

Contoh hujah berlebih-lebihan (tidak berpada):

“Kita mesti menjaga kebersihan negara ini untuk mencapai
matlamat Wawasan 2020.”

Hujah ini dianggap berlebih-lebihan kerana “menjaga kebersihan negara” hanyalah satu daripada banyak lagi usaha (beratus-ratus, mungkin beribu-ribu) yang perlu dilaksanakan untuk “mencapai matlamat Wawasan 2020”.

Contoh hujah palsu (tidak bernas):

Masalah pengangguran negara ini tidak serius kerana
ada negara lain, seperti Bangladesh, yang menghadapi
masalah pengangguran yang lebih serius.”

Hujah ini dianggap palsu (dusta) kerana tahap keseriusan sesuatu masalah tidak diukur dengan cara membandingkan masalah tersebut dengan masalah pihak lain. Hanya kerana ada pihak lain yang masalahnya lebih serius, tidak menjadikan masalah kita tidak serius.

Hujah kukuh (disokong data):

“Masalah pengangguran negara ini tidak serius kerana kadarnya
tidak pernah melebihi lima peratus sejak 10 tahun lalu.”


4. Bervariasi

a) Peringkat perkataan

Bervariasi bermaksud menggunakan perkataan yang sinonim (berbeza tetapi sama makna) atau berujukan sepunya (perkataan berbeza tetapi maksud/rujukannya sama). Tegasnya, jangan mengulangi perkataan yang sama sahaja dalam satu ayat, satu perenggan atau sebuah karangan. Misalnya, janganlah gunakan perkataan “faktor” sahaja dalam seluruh karangan. Manfaatkanlah perkataan yang bersinonim atau yang mempunyai rujukan sepunya. Misaalnya, sinonim bagi “faktor” ialah “sebab” dan “punca”. Rujukan sepunya bagi “Malaysia” ialah “negara ini”, “negara kita”, “negara yang sedang pesat membangun” dan sebagainya.

Contoh penggunaan perkataan yang tidak bervariasi:

Satu sebab yang menyebabkan pencemaran alam sekitar ialah …”

b) Peringkat ayat

Penggunaan pelbagai pola dan jenis ayat.


5. Sejajar

Penggunaan unsur yang sama (misalnya jenis frasa) dalam sesuatu ayat.

Contoh ayat tidak sejajar:

“Kegiatan pembinaan bahasa perlu diimbangi dengan
pengembangan bahan-bahan bahasa, penilaian terhadap
hasil pembinaan tersebut dan melakukan perubahan
strategi yang wajar.”

Ayat ini tidak sejajar kerana wujudnya pencampuran jenis frasa (dua frasa nama iaitu “pengembangan bahan-bahan bahasa” dan “penilaian terhadap hasil pembinaan tersebut”, dan satu frasa kerja iaitu “melakukan perubahan strategi yang wajar”).

Ayat Sejajar:

            “Kegiatan pembinaan bahasa perlu diimbangi dengan
             pengembangan bahan-bahan bahasa, penilaian terhadap hasil
             pembinaan tersebut dan perubahan strategi yang wajar.”

Ayat ini sejajar kerana ketiga-tiga frasa (“pengembangan bahan-bahan bahasa”, “penilaian terhadap hasil pembinaan tersebut” dan “perubahan strategi yang wajar”) adalah frasa nama.

Atau:

“Kegiatan pembinaan bahasa perlu diimbangi dengan
mengembangkan bahan-bahan bahasa, menilai hasil
pembinaan tersebut dan melakukan perubahan strategi yang wajar.”

Ayat ini juga sejajar kerana ketiga-tiga frasa (“mengembangkan bahan-bahan bahasa”, “menilai hasil pembinaan tersebut” dan “melakukan perubahan strategi yang wajar”) adalah frasa kerja.

Nota: Sebahagian besar contoh ayat yang dikemukakan adalah dari data sebenar (karangan pelajar kursus LKM400).

Tiada ulasan: