1.0 Pengenalan
Kesalahan penggunaan perkataan berpunca daripada
kekurangan pemahaman mengenai fungsi, makna dan konteks penggunaan sesuatu
perkataan. Kesalahan yang paling sering dilakukan ialah penggunaan kata pemeri
„adalah“, kata sendi nama „di“, kata tunjuk „ini“, kata soal dan kata ganti
nama.
1.1 Kata Pemeri
Kesalahan menggunakan kata pemeri „adalah“ ialah yang
paling banyak dilakukan oleh pengguna bahasa. Puncanya adalah kurang
pengetahuan mengenai fungsi perkataan
tersebut. Sebagai kata pemeri, „adalah“ berfungsi menghubungkan subjek
dengan predikat ayat. Penggunaannya adalah untuk ayat yang predikatnya terdiri
daripada FA atau FSN. Bagi ayat yang predikatnya terdiri daripada FN, kata
pemeri yang gramatis ialah „ialah“. Dalam hal inilah kesalahan paling banyak
dilakukan, iaitu menggunakan kata pemeri „adalah“ dalam ayat yang predikatnya
ialah FN. Yang berikut ialah contoh penggunaan „adalah“ yang tidak gramatis.
1.2 Kata Sendi Nama
Kesalahan
jenis ini adalah antara yang paling banyak dilakukan oleh pengguna bahasa. Puncanya adalah kerana kekurangan pengetahuan mengenai fungsi sesetengah
kata sendi nama. Kesalahan tersebut
ialah menggunakan kata sendi nama “di“, khususnya dalam frasa “di kalangan“ dan “di
hari“; menggunakan kata sendi “ke“ dan “dari“ pada posisi hadapan frasa nama waktu,
dan tidak dapat membezakan penggunaan kata sendi nama “dalam“ dengan frasa
sendi nama “di dalam“ dan “antara“ dengan “di antara“.
1.2.1 “Di kalangan“ dan “Di hari“
Kata sendi di mengisi dua posisi sahaja, iaitu di hadapan
frasa nama tempat (1a-c) dan frasa nama arah (2a-c).
(1)
a. di pejabat
b. di Universiti Sains Malaysia
c. di Pulau Pinang
(2) a. di atas
b. di hadapan
c. di sebelah
Penggunaan kata sendi “di“ selain daripada dua posisi ini
dianggap tidak gramatis. Oleh itu, penggunaan “di“ di hadapan frasa nama bukan
tempat dan arah, misalnya frasa nama abstrak (3a) dan masa (3b-d) adalah tidak
gramatis.
(3) a. *di kalangan
b. *di hari
c. *di zaman
d. *di era
“Kalangan“ dalam (3a) sama erti dengan “golongan“ atau “kumpulan“.
Oleh itu, kata sendi yang boleh hadir di hadapannya ialah “dalam“. “Hari“ (3b),
“zaman“ (3c) dan “era“ (3d) ialah frasa nama masa. Oleh itu, kata sendi yang
boleh hadir di hadapannya ialah “pada“.
(3) a. dalam kalangan
b. pada hari
c. pada zaman
d. pada era
Contoh penggunaan dalam ayat adalah seperti (4a-d) yang
berikut:
(4) a. Dia yang terpintar dalam kalangan pelajar kelas ini.
b. Kelas bahasa
Malaysia diadakan pada hari Rabu.
c. Pada zaman batu, manusia dipercayai
hidup di dalam gua.
d. Kehidupan
manusia pada era teknologi maklumat
dan komunikasi ini sepatutnya
lebih
mudah.
1.2.2 “Di dalam“ dan “Dalam“
Frasa “di dalam“ ialah kombinasa kata sendi nama “di“ dan
kata nama arah “dalam“. Frasa ini mengisi posisi hadapan frasa nama konkrit (5a-c).
Secara bersendirian, “dalam“ boleh berfungsi sebagai kata sendi nama. Dalam
fungsi ini, ia mengisi posisi hadapan frasa nama abstrak (6a-c).
(5) a. di dalam kotak
b. di dalam
kereta
c. di dalam
rumah
(6) a. dalam hal ini
b. dalam
masalah ini
c. dalam
situasi ini
Dalam (5a-c), “kotak“, “kereta“ dan “rumah“ ialah frasa
nama konkrit. Oleh itu, penggunaan kata sendi nama “di“ dan arah “dalam“ adalah
gramatis. Dalam situasi ini, kata sendi “dalam“ tidak boleh digunakan secara
bersendirian.
(5’) a. *dalam kotak
b. *dalam
kereta
c. *dalam
rumah
Dalam (6a-c) pula, “hal ini“, “masalah ini“ dan “situasi
ini“ ialah frasa nama abstrak. Oleh itu, penggunaan kata sendi nama “dalam“
adalah gramatis. Dalam situasi ini, penggunaan kata sendi “di“ adalah tidak
gramatis.
(6’) a. *di dalam hal ini
b. *di dalam
masalah ini
c. *di dalam
situasi ini
1.2.3 “Di antara“ dan “Antara“
Frasa “di antara“ ialah kombinasi kata sendi nama “di“ dan kata nama arah “antara“. Frasa ini
digunakan untuk menunjukkan lokasi konkrit (7a-b) dan jarak (7c). Secara
bersendirian, “antara“ boleh berfungsi sebagai kata sendi nama. Dalam fungsi
ini, ia mengisi posisi hadapan frasa nama bukan lokasi (8a-c).
(7) a. Pulau Batu Putih terletak di antara Johor dengan
Singapura.
b. Di antara
engkau dengan aku, ada dia.
c. Jarak di antara
Pulau Pinang dengan Kuala Lumpur ialah 450 kilometer.
(8)
a. Perjanjian itu ditandatangi antara Malaysia dengan Singapura.
b. Persetujuan ini adalah
antara engkau dengan aku.
c. Antara Siti
dengan Sarah, siapa lebih cantik?
Dalam (7), (7a-b) menunjukkan lokasi konkrit sementara (7c)
menunjukkan jarak. Oleh itu, penggunaan kata sendi nama “di“ dan arah “antara“ adalah
gramatis. Dalam situasi ini, kata sendi “antara“ tidak boleh digunakan secara
bersendirian.
(7’) a. *Pulau Batu Putih terletak antara Johor dengan
Singapura.
b. *Antara
engkau dengan aku, ada dia.
c. *Jarak
antara Pulau Pinang dengan Kuala Lumpur ialah 450 kilometer.
Dalam (8a-c) pula, frasa “antara Malaysia dengan
Singapura“, “antara engkau dengan aku“ dan “antara Siti dengan Sarah“ tidak
menunjukkan lokasi. Oleh itu, penggunaan kata sendi nama “antara“ adalah
gramatis. Dalam situasi ini, penggunaan frasa “di antara“ adalah tidak
gramatis.
(8’)
a. *Perjanjian itu ditandatangi di antara Malaysia dengan Singapura.
b. *Persetujuan ini adalah
di antara engkau dengan aku.
c. *Di
antara Siti dengan Sarah, siapa lebih cantik?
Nota: Padanan untuk “antara“ dan “di antara“ ialah
“dengan“, bukan “dan“.
1.2.4 “Sejak dari“
Frasa “sejak dari“ ialah kombinasi dua kata sendi nama
iaitu “sejak“ dan “dari“. Kombinasi sebegini, seperti yang ditunjukkan dalam
ayat (9a-c), tidak dibenarkan kerana ia bersifat lewah (membazir perkataan).
(9) a. *Mereka mengikuti kursus itu sejak dari minggu
lalu.
b. *Siti dan
Sarah bersahabat karib sejak dari kecil.
Cara yang gramatis ialah menggunakan kata “sejak“ sahaja.
Dengan kata lain, kata sendi “dari“ perlu digugurkan daripada ayat (9a-b).
(9’) a. Mereka mengikuti kursus itu sejak minggu lalu.
b. Siti dan
Sarah bersahabat karib sejak kecil.
1.2.5 “Hingga ke“
Frasa “hingga“ ke ialah gabungan dua kata sendi iaitu “hingga“
dan “ke“. Kombinasi sebegini, seperti yang ditunjukkan dalam ayat (10a-b),
tidak dibenarkan kerana ia bersifat lewah.
(10)
a. *Ibnu Batutta mengembara hingga ke Asia Tenggara.
b. *Sarah mengulang kaji pelajaran hingga ke subuh.
Cara yang gramatis ialah menggunakan “hingga“ sahaja.
Dengan kata lain, kata sendi “ke“ perlu digugurkan daripada ayat (10a-b).
(10’)
a. Ibnu Batutta mengembara hingga Asia Tenggara.
b. Sarah mengulang kaji pelajaran hingga subuh.
1.2.6 “Dari“ dan “Daripada“
Kata sendi “dari“ mengisi posisi hadapan frasa nama
tempat sementara kata sendi “daripada“ mengisi posisi hadapan frasa nama
manusia dan institusi. Masalahnya ialah sesetengah frasa nama tempat juga
merupakan frasa nama institusi. Contohnya ialah “sekolah“, “Universiti Sains
Malaysia“ dan “pejabat kerajaan“. Dalam hal ini, rujukan frasa nama berkenaan
dalam konteks ujaran perlu diperhatikan.
(11) a. Ali baru balik dari sekolah.
b. Saya
datang dari Universiti Sains Malaysia.
c. Larian
itu bermula dari pejabat kerajaan persekutuan.
(12) a. Permohonan ini datang daripada sekolah itu.
b. Tawaran
ini dikirim daripada Universiti Sains Malaysia.
c. Notis itu
diterima daripada pejabat kerajaan.
Dalam (11a-c), frasa nama “sekolah“, “Universiti Sains
Malaysia“ dan “pejabat kerajaan persekutuan“ merujuk tempat. Oleh itu,
penggunaan kata sendi nama yang gramatis ialah “dari“. Dalam (12a-c) pula, frasa
nama “sekolah“, “Universiti Sains Malaysia“ dan “pejabat kerajaan“ merujuk
institusi. Oleh itu, penggunaan kata sendi nama yang gramatis ialah “daripada“.
1.3 Kata Ganti Nama
Kata ganti nama digunakan untuk merujuk perkataan yang
telah disebut/ditulis sebelum itu. Ia digunakan untuk merujuk benda hidup dan
benda tidak hidup, baik yang konkrit atau abstrak, baik yang tunggal atau
jamak. Dalam BM, penggunaan kata ganti nama, khususnya untuk diri pertama dan
diri kedua, mempunyai konteks sosial yang amat kuat. Kesalahan yang biasa
dilakukan dalam penggunaan kategori perkataan jenis ini ialah tidak mempunyai
rujukan, salah rujukan dan salah konteks sosial.
1.3.1 “Ianya“
“Ianya“ ialah bentuk ganti nama yang tidak gramatis
kerana ia menggabungkan dua kata ganti nama, iaitu “ia“ dan “nya“. Dalam BM,
tidak wujud rumus yang membenarkan pembentukan perkataan seperti ini.
(13) *Ianya mempunyai implikasi yang besar terhadap
pembangunan negara ini.
Ayat
(13) tidak gramatis kerana penggunaan perkataan “ianya”. Untuk membetulkan ayat
ini, gunakan ganti nama “ia” sahaja.
(13’) Ia mempunyai implikasi yang besar terhadap
pembangunan negara ini.
Nota:
Ganti nama “ia” boleh digunakan untuk merujuk benda, haiwan dan perkara
abstrak, baik dalam bilangan tunggal
atau banyak. Ia tidak boleh digunakan untuk
merujuk manusia.
1.3.2 “Dia“
Kata ganti nama “dia“ digunakan untuk merujuk orang
ketiga. Terdapat dua jenis kesalahan dalam penggunaan kata ganti nama ini.
Pertama, “dia“ digunakan sebagai ganti nama pemilik (14a), dan kedua, sebagai
ganti nama objek kata kerja transitif (14b).
(14)
a. *Kita mesti memahami fungsi dia.
b. *Kita mesti berusaha untuk memahami
dia.
Ayat
(14a) tidak gramatis kerana “dia” digunakan sebagai ganti nama pemilik. Ayat (14b) pula tidak gramatis kerana “dia“ digunakan sebagai
objek kata kerja transitif “memahami“. Untuk ganti nama pemilik dan objek kata
kerja transitif, ganti nama yang gramatis ialah “nya“.
(14’)
a. Kita mesti memahami fungsinya.
b. Kita mesti berusaha untuk memahaminya.
1.3.3 “Beliau”
“Beliau”
ialah kata ganti nama orang ketiga. Kesalahan yang sering dilakukan dalam
penggunaan kata ganti nama ini berpunca daripada kurang kefahaman mengenai
penggunaaanya dalam konteks sosial. Kata ganti nama ini
digunakan untuk orang yang mempunyai status sosial yang tinggi. Oleh itu, ia
tidak boleh digunakan untuk orang yang mempunyai status sosial yang rendah,
misalnya penagih dadah, perompak, atau kanak-kanak.
(15) a. *Beliau menjadi penagih dadah kerana terpedaya
dengan pujukan rakan-rakannya.
b. *Beliau
mendapat tempat pertama dalam pertandingan bayi sihat itu.
Ayat
(15a-b) tidak gramatis kerana kata ganti nama “beliau” digunakan untuk orang
yang mempunyai status sosial yang rendah, iaitu penagih dadah (15a), dan kanak-kanak,
iaitu “bayi” (14b). Dalam konteks ini, kata ganti nama yang gramatis ialah “dia”.
(15’)
a. Dia menjadi penagih dadah kerana terpedaya dengan pujukan rakan-rakannya.
b. Dia mendapat tempat pertama dalam pertandingan bayi
sihat itu.
1.3.4 “Kami” dan “Kita”
“Kami“ dan “kita“ ialah kata ganti nama diri pertama. Walau
bagaimanapun,
terdapat sedikit perbezaan makna antara kedua-duanya. “Kami” merujuk penutur
jamak tetapi tidak termasuk pendengar manakala “kita” merujuk penutur (tunggal
atau jamak) dan termasuk juga pendengar. Oleh itu, untuk mengajak pendengar melakukan
kebaikan, kata ganti nama yang digunakan ialah “kita”.
(16)
Kita mestilah memertabatkan bahasa Melayu kerana ia jiwa bangsa kita.
Sekiranya
kata ganti nama “kami” digunakan, bermakna pendengar tidak diajak sama dalam
seruan tersebut.
1.3.4 “Kamu“ dan “Awak“
“Kamu“, “awak“, “engkau“ dan “kau“ ialah kata ganti nama
orang kedua. Penggunaannya mempunyai konteks sosial yang amat kuat. Oleh itu,
penutur boleh menggunakannya untuk pihak/orang tertentu sahaja, iaitu kawan
rapat dan orang yang lebih muda daripada penutur. Ia tidak boleh digunakan
kepada orang/pihak yang lebih tua atau mempunyai status sosial yang tinggi.
(17) Boleh kamu jelaskan kepada saya teori itu?
Penggunaan kata ganti nama “kamu“ dalam (17) dibenarkan
jika penutur dan pendengar mempunyai taraf sosial dan umur yang setaraf,
misalnya sama-sama pelajar universiti. Walau bagaimanapun, jika penutur dan
pendengar tidak setaraf, misalnya penutur pelajar universiti manakala pendengar
pula pensyarah, penggunaan kata ganti nama itu tidak dibenarkan.
1.3.5 “Mereka-mereka“, “Para-para Pelajar“ dan “Para Pelajar-pelajar“
Kata ganti nama “mereka“ tidak boleh digandakan kerana ia
telah sedia mengandungi maksud jamak. Begitu juga, kata “para“ tidak boleh
digandakan kerana ia juga telah sedia mengandungi maksud jamak.
(18) *Mereka-mereka yang berminat boleh menyertai
pertandingan ini.
(19) *Para-para pelajar yang cemerlang sahaja diterima
masuk ke sekolah berasrama
penuh.
Ayat (18) dan (19) tidak gramatis kerana perkataan “mereka“
dan “para“ digandakan. Untuk menjana ayat yang gramatis, perkataan tersebut
tidak boleh digandakan.
(18’) Mereka yang berminat boleh menyertai pertandingan
ini.
(19’) Para pelajar yang cemerlang sahaja diterima masuk
ke sekolah berasrama penuh.
Satu lagi jenis kesalahan ialah menggunakan “mereka“
sebagai kata nama am. Dengan kata lain, “mereka“ digunakan tanpa rujukan
terhadap kata nama yang telah disebut/ditulis terlebih dahulu. Contoh kesalahan
jenis ini adalah seperti (20) yang berikut:
(20) Persatuan ini akan mengadakan lawatan sambil belajar
ke Putra Jaya. *Mereka yang
berminat
boleh mendaftarkan nama.
Ayat kedua dalam (20) tidak gramatis kerana kata ganti
nama “mereka“ digunakan sebagai kata nama am. Sebagai kata ganti nama, “mereka“
perlu mempunyai rujukan terhadap kata nama yang ditulis/disebut sebelum itu.
Dengan menggantikan “mereka“ dengan kata nama am, misalnya “sesiapa“, “para
pelajar“ atau “ahli-ahli“, ayat (20’) yang dijana adalah gramatis.
(20’) Persatuan ini akan mengadakan lawatan sambil
belajar ke Putra Jaya. Sesiapa yang
berminat boleh mendaftarkan nama.
Penggunaan kata bilangan “semua“ sebagai kata nama am
juga menyebabkan ayat (21) yang dijana tidak gramatis.
(21) Persatuan ini akan mengadakan lawatan sambil belajar
ke Putra Jaya. *Semua yang
berminat
boleh mendaftarkan nama.
Ayat kedua dalam (21) tidak gramatis kerana penggunaan
kata bilangan “semua“ sebagai kata nama am. Sebagai kata bilangan, “semua“
perlu diikuti oleh frasa nama.
(21’) Persatuan ini akan mengadakan lawatan sambil
belajar ke Putra Jaya. Semua ahli
yang berminat boleh mendaftarkan nama.
Ayat kedua dalam (21’) gramatis kerana kata bilangan “semua“
diikuti oleh frasa nama am “ahli“ untuk membentukkan frasa nama “semua ahli“.
Satu lagi jenis kesalahan dalam penggunaan perkataan “para“
ialah menggandakan frasa nama yang mengikuti perkataan para tersebut.
(22) *Para pelajar-pelajar yang cemerlang sahaja diterima
masuk ke sekolah berasrama
penuh.
Ayat (22) tidak gramatis kerana penggandaan perkataan “pelajar“.
Frasa “para pelajar“ telah sedia mengandungi maksud jamak. Oleh itu,
menggandakan perkataan “pelajar“ (atau “para“) akan menyebabkan pembaziran perkataan
(lewah). Atas alasan yang sama, kata nama yang hadir selepas kata “antara“ juga
tidak boleh digandakan.
(23) *Antara pelajar-pelajar yang cemerlang adalah Siti
dan sarah.
Ayat (23) tidak gramatis kerana frasa nama “pelajar“
digandakan. Ayat yang gramatis ialah (23’) yang berikut:
(23’) Antara pelajar yang cemerlang adalah Siti dan
sarah.
Panduan: Kata pemeri bagi ayat yang bermula dengan kata
sendi “antara“ ialah “adalah“.
1.4 Kata Perintah “Mulai”
“Mulai“ ialah kata perintah. Oleh itu, ia tidak boleh
digunakan dalam ayat penyata.
(24) *Kita akan belajar bersungguh-sungguh mulai
sekarang,.
Ayat (24) tidak gramatis kerana penggunaan kata perintah “mulai“
sedangkan (24) ialah ayat penyata. Dalam ayat penyata, penggunaan kata kerja
biasa, iaitu “bermula daripada“, adalah gramatis.
(24’) Kita akan belajar bersungguh-sungguh bermula
daripada sekarang.
Penggunaan kata “mulai“ dalam ayat perintah adalah
seperti (25) yang berikut:
(25) Mulai menjawab soalan sekarang.
1.5 Kata Soal
Kata soal digunakan untuk menyoal (26), dan dalam keadaan ketidakpastian (27).
(26)
Di mana saudara tinggal?
(27)
Di mana bumi dipijak.
Ia
tidak boleh digunakan dalam ayat penyata (28) dan (29).
(28) *... ialah penghasilan kimpalan titik atau unjuran
di mana daya dikenakan secara
manual pada
elektrod dan benda kerja.
(29)
*… ialah proses yang mana pelakuran dihasilkan secara pemanasan.
Ayat (28) dan (29) seharusnya ditulis seperti (28’) dan (29’)
yang berikut:
(28’) ... ialah penghasilan kimpalan titik atau unjuran,
iaitu daya dikenakan secara manual
pada elektrod
dan benda kerja.
(29’)
… ialah proses penghasilan pelakuran secara pemanasan.
1.6 Kata Tunjuk
Kata
tunjuk, iaitu “itu”, “ini”, “tersebut” dan “berkenaan”, hadir di hadapan frasa
nama. Ia berfungsi untuk merujuk frasa nama yang sama yang telah
disebut/ditulis sebelum itu atau frasa nama yang diketahui oleh
pendengar/pembaca. Dalam hal ini, pengguguran kata tunjuk (30’) tidak
dibenarkan.
(30)
Negara ini akan maju jika kita bersatu padu.
(30’)
*Negara akan maju jika kita bersatu padu.
1.7 Kata dan Imbuhan Penguat
Kata
dan imbuhan penguat hadir di hadapan/belakang frasa adjektif. Fungsinya adalah
untuk menguatkan lagi frasa adjektif tersebut. Contoh kata penguat ialah “sangat”,
“paling”, “sekali” dan “nian”. Imbuhan penguat pula ialah “ter+”, “se+” dan “+nya”.
Hanya satu kata/imbuhan penguat boleh hadir pada sesuatu frasa adjektif. Oleh
itu, frasa adjektif yang menerima kehadiran dua atau lebih kata/imbuhan penguat
adalah tidak gramatis.
(31)
*Terutamanya
(32)
*Terutama sekali
(33)
*Terutamanya sekali
(34)
*Sungguh indah nian
Frasa
(31), tidak gramatis kerana adanya dua imbuhan penguat, iaitu “ter+” dan “+nya”.
Frasa (32) tidak gramatis kerana adanya satu imbuhan penguat (ter+) dan satu
kata penguat (sekali). Frasa (33) tidak gramatis kerana adanya dua imbuhan
penguat (“ter+” dan “+nya”) dan satu kata penguat (sekali). Frasa (34) pula tidak
gramatis kerana adanya dua kata penguat, iaitu “sungguh” dan “nian”.
1.8 Kata Sandang “Yang”
Kata
sandang “yang” boleh berfungsi sebagai kata ganti nama. Walau bagaimanapun, “yang”
berbeza daripada kata ganti nama biasa kerana ia boleh hadir bersama-sama
dengan frasa nama yang digantikannya.
(35)
Yang kurik itu kundi.
(35’)
Biji yang kurik itu kundi.
Dalam
(35) “yang” berfungsi sebagai ganti nama “biji” yang digugurkan. Dalam (35’)
pula, “yang” hadir bersama-sama frasa nama “biji”. Kesalahan yang biasa
dilakukan ialah menggugurkan kedua-duanya, iaitu kata sandang “yang” dan frasa
namanya sekali, seperti dalam ayat yang berikut:
(36)
*Berikut ialah senarai nama pelajar yang berjaya.
Kejanggalan
(36) terletak pada frasa nama “berikut” yang melalui transformasi pengguguran
dua perkataan, iaitu “senarai” dan “yang”, yang tidak dibenarkan. Frasa asalnya
ialah “senarai yang berikut”. Perkataan yang boleh/mesti digugurkan hanyalah
“senarai”, manakala “yang” tidak boleh digugurkan. Oleh itu, ayat yang gramatis
ialah (36’).
(36’)
Yang berikut ialah senarai nama pelajar yang berjaya.
2 ulasan:
nota yang sangat jelas dan sangat membantu dalam ulangkaji. terima kasih atas perkongsian :)
thank you
Catat Ulasan