Selasa, 27 Mac 2018

Mempertahankan Nilai Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu


Bahasa penting dalam kehidupan manusia, masyarakat dan negara. Bahasa mampu menarik minat pelbagai golongan pengkaji dan pemikir bahasa, malah sesiapa sahaja walaupun bukan ahli bahasa. Ahli bahasa deskriptif hanya tertarik untuk mengkaji dan menghuraikan sistem linguistik bahasa, mengkaji peraturan tatabahasa dan sistem fonologi tetapi mereka kurang memberikan perhatian terhadap fungsi atau budaya dan nilai sosial bahasa itu.

Pakar sosiolinguistik pula mengkaji fungsi sosial bahasa. Fungsi sosial bahasa ini berkaitan dengan cara bahasa yang digunakan setiap hari dalam masyarakat dan cara manusia membentukkan makna berdasarkan konteks sosialnya. Dalam budaya Melayu, misalnya, terdapat fenomena bahasa dalam budaya yang diungkapkan sebagai `budi bahasa'. Orang yang dikatakan `tidak tahu bahasa' bererti orang itu tidak pandai berbudi bahasa, yakni  mereka tidak mengetahui adat berbahasa menurut konteks sosialnya.

Bahasa juga boleh dikaji dari segi psikologi. Ahli psikolinguistik atau dikenali juga ahli psikologi bahasa mengkaji proses yang berlaku dalam minda atau otak manusia apabila seseorang itu mengeluarkan sesuatu kata atau mengucapkan bahasa, dan memahami  sesuatu bahasa itu. Kajian ini tertumpu pada proses pemikiran yang berlaku apabila seseorang itu menggunakan bahasa. Antara persoalan yang cuba dipastikan adalah pengaruh bahasa terhadap pemikiran manusia dan pengaruh pemikiran manusia terhadap perkembangan bahasa.

Ahli antropologi budaya bahasa cuba mengkaji hubungan budaya antara bahasa dengan bangsa atau kumpulan etnik yang menggunakan bahasa. Oleh itu, mereka ingin mengetahui tahap bahasa yang menandakan jati diri atau identiti sesuatu bangsa yang menggunakan bahasa tersebut sebagai bahasa aslinya. Dari sini, timbul pula persoalan `nasionalisme bahasa' yang termasuk dalam kajian sains politik.

Persoalan yang dikaji pula ialah peranan bahasa sebagai alat politik. Misalnya, bahasa digunakan untuk membangkitkan kesedaran bahawa bahasa penting sebagai pembentuk kesatuan politik yang disebut `negara' atau negara bangsa'. Sering kali, `politik bahasa' ini menyebabkan sesebuah negara menggubal dasar bahasa atau membuat undang-undang yang mewajibkan warganegaranya menggunakan satu-satu bahasa yang dipilih sebagai bahasa rasmi negara itu. Dasar ini terdapat di kebanyakan negara, terutama di negara yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik dan pelbagai bahasa. Sebagai contoh ialah Malaysia, Indonesia, Thailand, dan banyak negara lain lagi, termasuk Amerika Syarikat dan seluruh negara Eropah, Jepun, China, Korea, Australia dan New Zealand.

Salah satu nilai yang perlu ada pada bahasa Melayu ialah nilai sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan. Para pengkaji bahasa, sama ada ahli bahasa deskriptif, ahli sosiolinguistik, ahli psikolinguistik, ahli antropologi bahasa, ahli semiotik, mahupun ahli falsafah bahasa, walaupun mereka menggunakan kaedah kajian yang berlainan, semuanya bersepakat tentang bahasa. Menurut pengkaji, bahasa tidak mengira apa-apa bahasa pun  mempunyai keupayaan yang tidak terhad untuk mengungkapkan fikiran bangsa yang menggunakan bahasa itu sebagai bahasa utamanya. Seperti kata seorang pemikir psikologi atau kognitif bahasa, Steven Pinter (1994), yang mencipta bahasa ialah minda manusia. Jika fikiran bangsa atau manusia itu maju, maka akan majulah bahasanya.

Setiap orang akan berfikir tentang maksud yang hendak dinyatakan, perkataan yang digunakan ada dalam perbendaharaan kata, istilah baharu yang diciptakan, sama ada melalui proses peminjaman atau melalui cara lain, berdasarkan sistem linguistik bahasa. Begitulah cara bangsa Inggeris maju dalam bidang ilmu bukan kerana bahasa Inggeris itu dilahirkan sejak asal sebagai bahasa yang memang sudah maju dari segi sistem linguistiknya atau kehadiran peristilahan ilmunya. Hal ini demikian kerana bangsa mereka maju dalam bidang ilmu kerana dua faktor. Faktor pertama, dalam kalangan bangsa Inggeris wujud sekumpulan manusia yang kita sebut `ahli fikir' atau `ahli sains' seperti Roger Bacon dan Isaac Newton dalam abad ke-16 dan 17.

Mereka juga memiliki sasterawan terkenal seperti Shakespeare yang berfikir dan menulis dalam bahasa Inggeris, iaitu bahasa ibunda mereka. Faktor kedua pula, bahasa Inggeris yang asal, iaitu bahasa Anglo-Saxon, tidak mempunyai istilah sains untuk menyatakan konsep dan teori baharu. Oleh itu, para pemikir dan ahli sains Inggeris terpaksa meminjam istilah yang banyak daripada bahasa Latin dan bahasa Greek. Hari ini, tidak ada satu ayat bahasa Inggeris dalam bidang apa-apa pun yang tidak mengandungi istilah pinjaman. Demikianlah juga proses yang berlaku pada bahasa Melayu sejak abad ke-15, lebih-lebih lagi sejak abad ke-16 dan abad ke-17. Para pengarang, pemikir dan sasterawan berbahasa Melayu di rantau ini menghasilkan karya yang banyak dalam bidang kesusasteraan, ilmu teologi, ilmu metafizik dan tasawuf serta falsafah dalam bahasa Melayu.

Bahasa Melayu sudah berkurun-kurun lamanya berfungsi sebagai alat penjana tamadun ilmu dan tamadun budaya tinggi di seluruh rantau ini. Jadi, kalau hari ini ada orang yang berkata bahawa bahasa Melayu tidak mampu menjana tamadun tinggi, tidak mampu menjadi bahasa sains dan bahasa teknologi, rasa saya orang itu tidak membaca sejarah bahasa Melayu ini. Malah, orang ini sengaja menutup fikirannya terhadap kepentingan bahasa ini sebagai alat kemajuan bangsa berbahasa Melayu di rantau ini. Hari ini terbukti bahawa tradisi yang sudah terbina sejak berkurun lamanya itu dapat disambung semula setelah dasar negara menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan hingga ke peringkat pengajian tinggi. Beribu-ribu sarjana dalam pelbagai bidang ilmu, termasuk antaranya beberapa pakar sains dan perubatan, daripada semua kaum terdidik melalui sistem kebangsaan ini.

Jika dasar ini dikekalkan dan diperkukuh, pasti nilai bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu akan terus meningkat dan orang akan terus tertarik untuk mempelajari bahasa ini kerana nilainya. Yang penting ialah bangsa Melayu harus dikembangkan ilmunya, baru bahasa kita terus menjadi bahasa yang kreatif dan produktif. Maksudnya, kita harus terus berfikir bahawa bangsa kita juga akan maju dalam bahasa kita sendiri, seperti juga bangsa lain yang maju dalam bahasa sendiri. Hal inilah yang dimaksudkan dengan peranan bahasa sebagai alat pemikiran bangsa. Perkara ini tidak bererti bahawa kita tidak perlu mencari ilmu yang ada dalam bahasa-bahasa lain.Dengan usaha itu, tidak mustahil suatu ketika nanti, bahasa Melayu boleh menjadi sumber ilmu yang penting di rantau ini.


Dipetik dan diubah suai daripada: Rencana Dr Hassan Ahmad, Utusan Melayu, 16 Jun 2002.


Tiada ulasan: