Rabu, 7 Mei 2008

Yang pada Pangkal Ayat

Salah satu soalan yang kerap ditanyakan oleh pelajar ialah bolehkan ayat dimulai dengan kata yang, atau dengan kata lain, bolehkah yang hadir pada pangkal ayat. Jawapan bagi pertanyaan ini ialah ‘boleh’ dan ‘tidak’. Dengan kata lain, dalam keadaan tertentu yang boleh hadir pada pangkal ayat tetapi dalam keadaan yang lain pula yang tidak boleh hadir pada pangkal ayat.

Bagi memahami hal ini, mula-mula perhatikan baris-baris pantun nasihat berikut:

1. Yang kurik kundi
2. Yang merah saga
3. Yang baik budi
4. Yang indah bahasa

Yang yang hadir pada pangkal setiap baris ayat pada pantun ini berfungsi sebagai penyendi atau penghubung iaitu kata yang menghubungkan penerang dengan benda yang diterangkan. Dalam konteks baris-baris pantun ini, benda yang diterangkan iaitu subjek ayat, telah digugurkan.

Penerang bagi subjek ayat 1 ialah ‘yang kurik’ (penerang warna); ayat 2 ‘yang merah’ (warna); ayat 3 ‘yang baik’ (sifat), dan ayat 4 ‘yang indah’ (sifat). Walaupun subjek digugurkan daripada ayat-ayat ini, ia dapat diketahui dengan pasti berdasarkan predikat ayat masing-masing iaitu ‘kundi’ (ayat 1), ‘saga’ (2), ‘budi’ (3) dan ‘bahasa’ (4).

Kundi ialah sejenis buah. Begitu juga saga. Budi dan bahasa pula ialah sifat dalaman yang membentukkan sikap seseorang yang pada hari ini kita kenali sebagai nilai. Jadi baris-baris pantun ini dapat ditulis begini:

1a. Buah yang kurik kundi
2a. Buah yang merah saga
3a. Nilai yang baik budi
4a. Nilai yang indah bahasa

Oleh sebab subjek bagi setiap baris pantun ini dapat diketahui dengan pasti, maka ia dapat digugurkan tanpa menjejaskan pemahaman terhadap ayat-ayat tersebut. Oleh sebab itu ayat-ayat ini adalah gramatis.

Seterusnya perhatikan pula ungkapan yang menggambarkan kesepaduan masyarakat ini.

5. Yang patah datang bertongkat
6. Yang buta datang berpimpin

Seperti baris-baris pantun di atas, baris-baris ungkapan ini juga bermula dengan yang. Perbezaannya ialah predikat bagi baris-baris pantun tersebut terdiri daripada frasa nama (‘kundi’, ‘saga’, ‘budi’ dan ‘bahasa’), sementara predikat bagi ayat-ayat ini pula terdiri daripada frasa kerja (‘datang bertongkat’ dan ‘datang berpimpin’).

Walau bagaimanapun seperti baris-baris pantun tersebut, subjek bagi baris-baris ungkapan ini juga dapat diketahui dengan pasti berdasarkan predikat masing-masing. Yang dapat ‘datang bertongkat’ (ayat 5) hanyalah ‘orang’. Begitu juga yang dapat ‘datang berpimpin’ (ayat 6) hanyalah ‘orang’. Jadi ayat-ayat ini dapat ditulis begini:

5a. Orang yang patah (kaki) datang bertongkat
6a. Orang yang buta datang berpimpin

Walaupun subjek ayat ini (orang) digugurkan, ayat-ayat ini tetap gramatis kerana subjek-subjeknya memang diketahui dan maknanya dapat difahami dengan jelas..

Seterusnya perhatikan baris-baris ungkapan berikut yang juga bermula dengan yang.

7. Yang dikejar tak dapat
8. Yang dikendong keciciran

Tidak seperti baris-baris pantun dan ungkapan terdahulu, subjek bagi ungkapan ini tidak dapat diketahui dengan pasti. Sebenarnya subjek ayat-ayat (7 dan 8) ini sengaja tidak dinyatakan kerana sifatnya yang umum, iaitu apa sahaja yang mungkin ‘tak dapat’ walaupun ‘dikejar’ dan apa sahaja yang mungkin ‘keciciran’ walaupun ‘dikendong’. Dengan kata lain gatra subjek ayat-ayat ini dapat diisi dengan apa sahaja perkataan yang sesuai seperti ‘harta’, ‘wang’ malah mungkin ‘kekasih’ atau ‘anak’. Oleh sebab sifatnya yang umum, ayat-ayat ini dianggap gramatis.

Seterusnya perhatikan pula ayat-ayat berikut yang juga bermula dengan kata yang.

9. Yang di atas bukit itu rumah.
10. *Yang di atas bukit itu berhantu.
11. *Yang di atas bukit itu besar.

Struktur ayat 9 adalah sama dengan struktur baris-baris pantun nasihat di atas. Seperti baris-baris pantun tersebut, subjek ayat ini dapat diketahui dengan pasti berdasarkan predikatnya iaitu rumah. Rumah semestinya bangunan. Oleh sebab itu subjek ayat ini ialah bangunan.

9a. Bangunan yang di atas bukit itu rumah.

Struktur ayat 10 dan 11 pula adalah sama dengan struktur ayat 7 dan 8. Seperti ayat 7 dan 8, subjek ayat-ayat (10 dan 11) ini juga tidak dapat diketahui dengan pasti. Walau bagaimanapun tidak seperti ayat 7 dan 8 yang bersifat umum, ayat-ayat (10 dan 11) ini pula bersifat khusus. Dengan kata lain, pendengar mahu mengetahui secara pasti benda / perkara yang ‘berhantu’ (ayat 10) itu. Adakah ia rumah, pokok, busut atau apa-apa saja yang ada di atas bukit itu? Begitu juga dengan ayat 11. Pendengar mahu mengetahui secara pasti benda / perkara yang ‘besar’ itu. Adakah ia rumah, pokok, busut atau apa-apa sahaja yang ada di atas bukit itu?

Oleh sebab maskud ayat-ayat ini tidak jelas kerana subjeknya yang sebenar tidak diketahui dengan pasti, maka ia dianggap tidak gramatis. Untuk menjadikan maksud ayat ini jelas dan difahami, sekaligus menjadikannya gramatis, maka subjeknya (misalnya rumah) perlu dihadirkan..

10a. Rumah yang di atas bukit itu berhantu.
11a. Rumah yang di atas bukit itu besar.

Ringkasnya yang boleh hadir pada pangkal ayat sekiranya subjek yang digugurkan dapat diketahui dengan pasti berdasarkan maklumat yang ada pada predikat ayat. Yang juga boleh hadir pada pangkal ayat sekiranya ayat atau kenyataan tersebut bersifat umum. Sekiranya subjek tidak dapat diketahui dengan pasti dan ayat berkenaan bersifat khusus, maka ia (ayat) tidak boleh dimulai dengan yang.

Satu panduan “mudah” dan “selamat” yang dapat digunakan bagi mengelakkan kesilapan tatabahasa ialah jangan mulakan ayat dengan yang. Walau bagaimanapun timbul persoalan iaitu, mengapakah dalam pantun dan ungkapan yang telah disebutkan, bentuk yang dipilih ialah menghadirkan yang pada pangkal ayat?

Jawapan bagi persoalan ini terletak pada sifat bahasa Melayu. Bahasa Melayu termasuk dalam jenis bahasa padat. Salah satu ciri bahasa padat ialah ia tidak membenarkan (atau setidak-tidaknya tidak menggalakkan) pembaziran dari segi penggunaan perkataan (lewah). Kehadiran subjek dalam baris-baris pantun dan ungkapan tradisional ini dianggap satu bentuk pembaziran kerana ia (subjek) dapat diketahui dengan pasti, baik secara khusus atau secara umum. Oleh sebab itu kehadirannya (subjek) amat tidak digalakkan walaupun dari segi tatabahasa baku bahasa Melayu, ia tidak menjadi kesalahan.

Demikianlah indah dan halusnya bahasa Melayu. Keindahan dan kehalusan yang dapat difahami dan dirasai hanya dengan mencintai bahasa itu.

Tiada ulasan: